lørdag 4. juni 2011

Dreiing av sylinderstenger!

Planlegging
Fikk i oppgave av Kenneth å lage 2stk sylinderstenger. Stengene hadde utvendige gjenger i den ene enden og innvendige i den andre.
Utstyr:
- Båndsag
- Dreibenk
- Hardmetall dreistål
- 45˚skjær
- 3mm stikkstål
- Gjengeskjær utvendig, 2 stigning
- Gjengetapp M16 vridd
- Svingjern
- 6mm bor
- 14mm bor

Utførelse
Begynte med å kappe to emner, Ø22x230mm sylinderstang. Deretter spente jeg den første stanga i dreibenken, la papir imellom kjoksen og stanga, og klokket opp stanga.
Så rettet jeg av enden og dreide meg ned til Ø16,1 45mm inn. Så faset jeg kantene og dreide ett frispor til gjengene. Det gjorde jeg med 3mm stikkstål, ned til Ø13,3.

Så kunne jeg starte å gjenge, stilte saksa til 2 i stigning, og hadde relativt lavt turtall siden jeg ikke hadde gjenget så mye før. Begynte med å ta 2 tiendeler, før jeg gikk ned til en tiendel, så 5 hundredeler osv. Da toppene begynte å bli fine prøvde jeg med mutter helt til den passet fint.

Da gjengene var ferdige, tok jeg stanga ut og målte den med måleband. Fant ut hvor mye jeg måte dreie vekk for å få riktig totalmål. Da jeg var ferdig med utvendig gjengingen målte den 229mm og skulle ned til 226mm som var totalmålet.
Jeg spente fast stanga i kjoksen motsatt vei, la papir i mellom og klokket den opp. Var 1 hundredel kast, og det var tilfredsstillende. Så rettet jeg stanga av til riktig lengde, faset kanten og var klar for invendig gjenging.

Boret først senterhull, så med 6mm bor 35mm inn, så 14mm bor 35mm inn. Deretter faset jeg den innvendige kanten, før jeg gjengen med M16 tapp, støttet opp med spiss i bakdokka.





Vurdering
Stengene ble bra. Alle mål stemte med tegningen pg var innenfor toleransen. Gjengen ble fine.

Konklusjon
Det var moro å kunne lære seg å slå gjenger. Det er moro når resultatet blir bra.

Læreplanmål
-planlegge og utføre arbeidsoppdrag i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og prosedyrer.
-vurdere gjennomførte arbeidsoppgaver i henhold til produkt- og kvalitetskrav og redegjøre for alternative løsninger knyttet til material- og metodevalg.
-velge og bruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgaven.
-utføre målinger, kontrollere og registrere at arbeidet er i tråd med tegninger og spesifikasjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar